دیابت در نتیجه ی  COVID-19

2 سپتامبر 2020- کرونا ویروس 2(SARS-CoV-2)، که باعث بیماری کووید-19 می شود، می تواند به سلول های مختلف بدن نفوذ کند. این موضوع در چندین مقاله تحقیقاتی در هفته های اخیر منتشر شده است. بنابراین، این ویروس نه تنها می تواند عملکرد دستگاه تنفسی و ریه ها را به شدت مختل کند، بلکه ارگان های متعدد دیگری را نیز می تواند به شدت تحت تاثیر قرار دهد. ویروسSARS-CoV-2 ، همچنین می تواند به سلولهای بتا در پانکراس نفوذ کرده و به آنها آسیب برساند، همانطور که یک تیم تحقیقاتی از "گروه طب دقیق در التهاب مزمن یا PMI" برای اولین بار اکنون این مشاهدات را گزارش کردند.

سلول های بتا مسئول تولید انسولین مورد نیاز برای متابولیسم سالم هستند. ظاهراً یک عفونتSARS-CoV-2 ، می تواند این عملکرد را مختل کند، و در نتیجه منجر به دیابت شود. مشاهدات پروفسور Matthias Laudes، رئیس بخش غدد درون ریز، دیابتولوژی و پزشکی تغذیه ای بالینی در مرکز پزشکی Schleswig-Holsteinدر دانشگاه Kiel و تیم تحقیقاتی وی از کلینیک طب داخلی 1 در این مرکز، پردیس دانشگاه Kiel، و محققانی از مونیخ و درسدن در این زمینه، در مجله علمی مشهورNature Metabolism منتشر گردید.

این مقاله، شرح اولیه ای از دیابت ناشی از کمبود انسولین، پس از ابتلا به بیماری COVID-19، بر اساس یک مورد مشاهداتی بود. پرفسور Laudes گزارش داد: یک بیمار 19 ساله که پیش از این به دیابت مبتلا نبود، با دیابت شدید ناشی از کمبود انسولین به کلینیک ما مراجعه کرد. نتایج آزمایشات او نشان داد که ظاهراً چند هفته قبل عفونتSARS-CoV-2   را تجربه کرده است. چنین دیابتی با کمبود انسولین، یعنی دیابت نوع 1، که معمولاً در اثر یک پاسخ خود ایمنی ایجاد می شود، در این نوع از دیابت، سیستم ایمنی بدن سلولهای بتا در لوزالمعده را به اشتباه به عنوان یک سلول خارجی شناسایی کرده و به آنها حمله می کنند. اما آزمایشات این بیمار نشان داد که این پاسخ خود ایمنی در او اتفاق نیافتاده است. ما فرض می کنیم که در اینجا، ویروسSARS-CoV-2 خود به سلولهای بتا حمله کرده است.

این نیز با این واقعیت متناسب است که سلولهای بتا، گیرنده ی اساسی ACE2را دارند کهویروسSARS-CoV-2  می تواند به طور خاص به این گیرنده متصل و وارد سلول شود. این گیرنده همچنین توسط ویروس به عنوان یک نقطه ورود به سلولهای دیگر بدن که به آنها حمله می کند، استفاده می شود.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر Tim Hollstein، است که پزشک محقق در انستیتوی ملی بهداشت(NIH)  در ایالات متحده، بود و در ابتدای سال جاری به گروه پروفسور Laudesپیوسته است. پرفسور Laudesگفت: من خوشحالم که دکتر هولشتاین می تواند به عنوان یک محقق جوان در اوایل کار چنین مشاهدات مهمی را ارائه دهد. این بیماری متابولیکی تازه کشف شده، نشان می دهد که یک توصیف بالینی و آزمایشگاهی دقیق ازCOVID-19 ، می تواند برای بیماران در مرکز غدد درون ریز در یک دانشگاه تا چه حد مهم باشد.

تحت رهبری پروفسور Stefan Schreiber، این تیم همچنین در حال انجام یک مطالعه طولانی مدت بر روی بیمارانCOVID-19 تحت عنوان"COVIDOM" است، که در آن همه ی افرادی که دیابت جدید در آنها در طول این همه گیری در مرکز  Schleswig-Holsteinتشخیص داده شده است، مشارکت دارند.

پروفسور Schreiber، سخنگویPMI ، گفت: موفقیت پروفسور Laudesو تیم او بر اهمیت مشاهده ی دقیق و پیگیری بیماران پس ازCOVID-19 تأکید دارد. ما مطمئن هستیم که در نتیجه ی ابتلا به بیماری COVID-19، حتی مشکلات متابولیکی مرتبط با سلامت نیز ممکن است رخ دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-diabetes-consequence-covid-.html